Pagina's

zaterdag 24 januari 2015

#projectblogboek : vijf keer dans - deel 1 ;)


Dat ik van dans hou, hoeft niet meer gezegd.
Denk ik. :)

Ik zet hier graag 5 momenten op rij. Muziek, mooie lijnen, en pure expressie.

1 In the spirit of Diaghilev - Faun
Ik hou van Sidi Larbi Cherkaoui. Hoe ik hem precies 'ontdekte', weet ik al niet meer, maar deze mooie 'Faun' was bij de eerste. Bam. Ik was mee.
Ik zag het ook live, en genoot. Verrukte bewondering. Soepele, vlotte, dierlijke elegantie...
2 Valtari - Sigur Ròs : 'pakt' mij elke keer weer.
Ik probeerde ooit uit te leggen waarom, botste tot mijn verbazing op een muur van niet begrijpen, niet voelen, en vond het vreemd.
Het was een les.
Dans is voor iedereen anders. Kijk dus gewoon, en voel. Of net niet. :)

3 Pina Bausch - Sacre du printemps.
Pina Bausch. Zucht. Mijn absoluut favoriete choreografe.

Haar stijl is eerlijk. Aards. In al die expressiviteit zit elegantie die bekoort en raakt. 
Café Müller en Sacre du printemps in de Singel vorig jaar. Wow.


4 Batsheva Dance Company - Nahad Oharin : Minus 16.
Ik zag deze company lang lang geleden in het PSK, en was serieus onder de indruk van de choreografie en de krachtige, percussieve muziek, die live gebracht werd.
De danstaal en filosofie van Ohad Naharin liggen me wel. Zijn Echad mi yodea (vanaf 3:46) zou ik graag eens beleven. De energie in dat repetitieve. Trance, kracht, en een soort drama dat niet los laat.

5 Romeo et Juliette
Kan hier niet ontbreken. Mijn favoriet liefdesverhaal. Het moment waarop Juliette wakker wordt, haar geliefde ziet en ontdekt dat hij dood is. Ik zit elke keer in tranen. Niets aan te doen ...
Maar hier de balkonscène, als alles nog goed gaat ;). Heerlijk romantisch


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten